Vechtsport RSS

Dagelijks het laatste vechtsport nieuws voor jou verzameld!

Wat zijn de beste supplementen voor vechtsporters?

Boksen, karate, taekwondo of MMA, je hart gaat er sneller van kloppen. Vechtsporten, zelfverdedingssporten of martial arts zijn een belangrijk onderdeel van je leven. Dan geniet je waarschijnlijk ook van de competitie, de intensieve trainingen en wil je vooral het beste uit jezelf halen. Dat je bij een vechtsport niet alleen zelf stoten en trappen uitdeelt, maar vooral moet leren incasseren, dat maakt het nou net zo mooi. Om nog beter in je favoriete sport te worden, let je goed op je gewicht en de kwaliteit van je voeding. Overweeg eens om je voeding te verrijken met supplementen als creatine en BCAA. Ze kunnen je veel voordeel brengen.

Welke eisen stellen vechtsporten aan je lichaam?

Het maakt niet uit welke vechtsport je beoefent. Je moet goed anticiperen en snel reageren op elke actie van je opponent. Je lichaam moet in staat zijn om alert te reageren op een aanval en vervolgens in staat zijn om van verdediging in de aanval te schieten. Snelheid, souplesse, lenigheid en spierkracht zijn dan essentieel. Daarnaast vraagt een vechtsport ook om een goed uithoudingsvermogen en herstelvermogen. Het is logisch dat vooral je spieren en je pezen in topconditie moeten zijn.

Kan je ook vechtsporten beoefenen zonder voedingssupplementen?

Uiteraard is het mogelijk om op topniveau te sporten zonder supplementen. Alles wat je nodig hebt om te presteren en te herstellen van een training of wedstrijd, kun je in principe gewoon uit je dagelijkse voeding halen. Het is dan wel zaak dat je voeding uitgebalanceerd en gevarieerd is en dat je niet te veel, maar ook niet te weinig eet. Echter, wanneer je nog bezig bent met een trainingsprogramma of als je herstelt van een vorige wedstrijd, dan kunnen supplementen ervoor zorgen dat je eerder in topconditie raakt. Dat is wel in je voordeel.

Wat kun je verwachten van BCAA?

Weet je wat BCAA is en waar het voor staat? BCAA is een Engelstalige afkorting voor Branched Chain Amino Acids. Zoals je waarschijnlijk weet zijn amino acids, aminozuren, de bouwstenen van je eiwitten. Eiwitten zorgen voor goed functionerend spierweefsel en enzymen. Wat is er nou zo speciaal aan BCAA? Dit is een speciale klasse van aminozuren waar een aantal aminozuren toe behoren die je lichaam absoluut nodig heeft. Dit zijn bijvoorbeeld isoleucine, leucine en valine. Om goede spieren te kweken mag je zeker geen tekorten aan deze aminozuren hebben. Alleen al deze drie aminozuren zijn verantwoordelijk voor bijna 70% van je spierweefsel. Een goed BCAA-preparaat voeg je toe aan melk of vruchtensap en je hebt in een mum van tijd een smakelijke eiwitshake.

Hoe kan creatine je ondersteunen bij het halen van mijn doelen?

Je lichaam heeft dagelijks 3 gram creatine nodig om op topniveau te presteren. Creatine is een natuurlijke stof die je lichaam zelf kan aanmaken. Echter, vaak is de eigen aanmaak niet voldoende of net niet genoeg. Je haalt creatine vooral uit dierlijk voedsel, met name vlees. Je hebt creatine nodig voor krachtexplosies. Ben je veganist of vegetariƫr, dan is het aan te raden om je voedsel met creatine te verrijken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.